2004-03-21

Arvssynd


Det är en hel del skriverier kring Slavenka Drakulic' nyöversatta bok "Inte en fluga förnär", bland annat en recension i dagens Sydsvenskan av Ann Heberlein:

Den skrämmande slutsatsen Drakulic drar är att krigsförbrytarna ofta är helt vanliga människor. Skrämmande, eftersom det innebär att vi alla skulla kunna begå liknande brott. [...] Skrämmande, eftersom det tvingar oss att se att vi alla har ett ansvar.

Förlåt? Nej, jag köper inte alls resonemanget, varken från Drakulic eller från Heberlin (som tidigare rakryggat sagt: "Jag menar att alla människor måste ta ansvar för sina handlingar oavsett 'kultur' och 'religion'", angående en avde mest bisarra och unkna debattartiklarna under förra året.)

Jag frånsäger mig allt ansvar för att brutala svin uppför sig som just brutala svin. Jag accepterar mitt medborgerliga ansvar att försöka sätta stopp för grymheter, men jag accepterar inte att beskyllas för nidningsdåd enbart för att andra personer saknar moralisk linje.

"Ondskan är inte omänsklig" sammanfattar doktoranden i etik sin artikel ovan, som vore det en nybliven insikt. Nej, men ondskan är ociviliserad och - just - ond.