2004-02-27

"Jag har byggt min ödmjukhet på 35 års oavbruten framgång."


Bert Karlsson gästade Kårhuset i Lund för att tala för gäster från Connect Skåne, Färs & Frosta Sparbank och VentureLab vid Lunds Universitet. Och så mig, då.

Här följer en hastig nerskrivning av spridda intryck, dock får jag återkomma till spektaklet VentureLab (ta en titt, det är sprillans nytt men verkar leva kvar i värsta bubbelekonomin).

Bert Karlsson pratade utan manus i en dryg halvtimme, och höll sedan en lika lång frågestund i den fullsatta aulan.

När Expressen skulle ta flygfoton över Skara Sommarland så lät vi parkeringsvakterna stanna hemma och halverade antalet biljettluckor. Det blev kilometerlånga bilköer, som ju gjorde sig väldigt bra i tidningen. Dagen efter hade det lockat så mycket folk att det blev lika långa köer igen, trots att vi hade öppnat insläppet som vanligt.

"Det svenska ekonomiska musikundret är en myt, det vi exporterar är producenter och låtskrivare, inte artister eller skivor."

"Kungens blamager är ingenting mot vad [handelsminister Pagrotsky] åstadkommer. 2002 fick Roxette exportpris, men det var ju fem år sedan de sålde några skivor utanför Sverige. I år gick det till Esbjörn Svenssons Trio - jätteduktiga killar, men de har knappt sålt några skivor utomlands." (Anmärkning: Johan Norberg uppmärksammade den 19/2 vad EST tycker om utmärkelsen. Och i en postning den 21 januari kompletterade han sin egen "editerade" radiokommentar om Bert Karlsson.)

Jag ser fram emot memoarerna, som är planerade lagom till nästa bokmässa. "Jag kommer att nämna alla vid namn. Sedan skiter jag i om jag får stämningar, det får jag ta då."

"Som företagare - ge er aldrig in i politiken. Såvida ni inte tillhör det största partiet."

"Det bästa med TV-serien [Fame Factory] är att jag bestämmer ALLT!"

"Jag är väldigt speciell, det måste jag erkänna."

En fråga från publiken:
- Vad var det som förde in dig i politiken?
- Det var en slump. Jag hade satt Ian Wachtmeister som statsminister på en såndär lista i Hänt i Veckan. Och han tog det på allvar.

Om artister: "Det handlar inte främst om hur bra de sjunger, utan vilken utstrålning de har. Kyrkokörer är till för dem som sjunger bra men inte syns."

Om drivkraften: "Pengar? Nej, nej. Jag vill göra det omöjliga."

"Har jag fem idéer räcker det om en lyckas. Man måste våga göra fel också. Men det är klart, det funkar ju inte att börja med de fyra dåliga idéerna."

Berts stalltips (och tillika lineup) inför kvällens melodifestival: E-type, Anne-Lie Rydé och Fame. Just de tre artisterna har lägst odds (1.35, 1.95, 2.35) på Unibet, så det är fler som tror på Skara-vinst.

På en direkt fråga från publiken hur en entreprenör bör vara blir svaret "en nyfiken, snål visionär".

Och kvalité, kvalité är viktigt i längden. Det går inte att göra som västgöten som sålde tio ton ruttnade sardiner på burk till KF. KF ringde upp honom efteråt:
- De här sardinerna, de går ju inte att äta.
- Äta? Ni sa inte äta döm, ni sa jo sälja döm!