2003-12-21

Statsfinansierad flum


Vi tog en snabb middag framför tv:n ikväll, och Söndagsöppet var på i en förbizappning. Eftersom Lotta Bromé kommer att bli allas vår julmysvärd i år så fick det av nyfikenhet stå på ett tag.

Ett inslag är att Claire Wikholm och två andra personer utgör en tyckarpanel (fast utan soffa). Claire gjorde barnprogram som var tråkiga och flumvänstermysiga för typ tjugo år sedan. Jag vill minnas att jag redan då anade en politisk underton så ung jag var, men det kan vara önsketänkande från min sida.

Men nu behövs inga undertoner. Wikholm får betalt av mig och andra licensbetalare för att ge sitt förslag på "årets kalender" - Söndagsöppetredaktionen har spanat ihop tre initaitiv på kalendrar som ges ut till förmån för ditt eller datt och tyckarna får föreslå "sina" kalendrar. Vad syftet var, är oklart.

Wikholm ser framför sig en kalender med Osama bin Laden i olika utklädnader.

Förlåt? Hursa?

Humorn går mig spårlöst förbi, det enda jag fick var en fadd smak i munnen. Tur att det bara var en snabbmiddag.

Kan någon förklara det roliga får ni gärna skicka ett mail. För inte kan hon väl mena att man ska skrapa upp resterna av aset, söndersprängda småsmulor i en Tora Bora-grotta, och klä dem i dalarnas landskapsdräkt? Jag fattar inte.

Sedan rimmade Wikholm ett julrim om att hon ville sänka giriga direktörer i Nybroviken.

Varför släpps denna människa fram i TV? Det var visst sista programmet. Förhoppningsvis sista säsongen också.