2003-12-22

In the dark ages


Sydsvenskan skriver en artikel promotad med en stor bild på förstasidan om Mats som bor i stan men som inte har någon elektricitet hemma. Självvalt.

"Som 15-åring blev jag vegetarian och under kärnkraftsutbyggnaden gick jag i demonstrationstågen mot Barsebäck. Jag har alltid tyckt att vi människor lever över våra tillgångar, säger han."

Visst, alla väljer sitt liv, och om du vill leva i mörkret (fast samtidigt inne i "storstan" och inte för långt från butiken så att man kan handla mat varje dag), så lev på. Good for you, liksom.

Men, vad lever han av - egentligen? undrar vän av ordning.

Han har haft massor av olika arbeten under sitt liv, men när han för några år sedan upptäckte att det blev i det närmaste omöjligt att kombinera ett vanligt jobb med sitt leverne fick han förtidspension. På läkarintyget som låg till grund står det att [vår mörkerman] varken lider av depression eller psykisk sjukdom men att hans miljösyn skapar en moralisk konflikt som gör att "principen om att stå till arbetsmarknadens förfogande bör frångås".


Förlåt? En moralisk konflikt?

Där har vi ett intressant spår som artikeln skulle kunna följa upp, hur en enligt uppgift frisk person kan välja att låta andra försörja honom av moraliska skäl.

Men inte Sydsvenskans mys-reporter inte. (Jag vet inte, men något säger mig att Mikael Bergstrand låg bakom Sydsvenskans beslut att använda det inkrökta, självgoda och "Haur du sitt Malme haur du sitt varden" som slogan, utan ett uns av självdistans.)

Det är säkert en del som tror att jag är lat. Men det får jag leva med. Jag är en udda existens och då är det svårt att följa normen. [...] En del blir säkert provocerade av mig men de flesta tycker det är kul att prata om mitt annorlunda liv.


Kanske, kanske är det så att en del blir provocerade när någon försörjer sig på andras pengar med motiveringen att man är en udda existens (till skillnad mot alla löneslavar). Fast de som blir provocerade är osolidariska typer. Som lever över sina tillgångar och säkert inte demonstrerat mot Barsebäck.

Men visst är det väl så: alla paddlarna är inte i vattnet samtidigt; hissen går inte till översta våningen; stigbyglarna släpar i marken; alla skruvar fanns inte i IKEA-lådan. Lite sorgligt att bli uthängd i tidningen bara. Med sin bild på förstasidan.