2003-11-06

Hösttrist


Så verkar det vara dags igen.

Igår hade jag ett område, omkring 5x15 cm på vänster underarm, som var överkänsligt mot beröring. Ungefär som ibland när man är på väg att få influensa och är "öm i skinnet", fast bara på det speciella området.

Under dagen igår försvann det inte, som jag hoppades, utan snarare växte. Idag har det gått över till att det surrar mer än vanligt och känseln är sämre i vänster arm och hand. Dessutom är armen lite slängig - ska man klia sig i örat får man vara försiktig så man inte petar ut ett öga.

Efter att ha fått diagnosen så vet jag denna gång vad det är, vilket gör det lite mindre spooky. Och jag ska ändå till sjukhuset imorgon för att disktuera min behandling, så timingen var ju bra.

Apropå MS så höll lundensiska Active Biotech idag en kapitalmarknadsdag, med direktsänd presentation på webben (ljud och slides). Anledningen var företagets delårsrapport, och primärt fokus för presentationen var MS och deras utvecklingsprojekt SAIK-MS eller laquinimod, som har passerat en fas II-studie med goda resultat.

Hittar de en partner för utvecklingen fram till läkemedel, så kan det bli den första bromsmedicinen för MS som tas som piller och inte som sprutor. Skriv upp mig!

Förhoppningsvis kommer det upp en version på siten i efterhand, för inledningen verkade ge en rätt bra bild av sjukdomen. Jag kom dock in mot slutet, när man på engelska på skön svensk brytning redovisade de statistiska resultaten från studien.

Uppdatering Nu finns presentationen tillgänglig, länkad (eventuellt via registrering) från Active Biotechs förstasida. Det börjar, som sig bör, med en presentation av siffrorna, men ungefär en kvart in i presentationen inriktar sig den mot MS: först marknaden därefter sjukdomen och sedan Active Biotechs forskning.