2003-10-08

Lauterbur och Mansfield


Det är roligt att Nobelpriset i fysiologi eller medicin tilldelas forskarna bakom "magnetkameran". Det är en av de mest fascinerande teknologier jag känner till, och som ingenjör tycker jag det är roligt med konkreta exempel på att teknik handlar om att göra världen bättre.

Magnetresonanstomografi MRT är ett riktigt coolt verktyg. Jag har varit inne vid ett par tillfällen den senaste tiden, och bilderna man får fram på det aktuella organet - i mitt fall hjärna och ryggmärg - är väldigt tydliga. Och svårigheterna med att undersöka insidan på andra sätt är uppenbara. Ett påtagligt exempel på modern teknik som hjälper individer, som så ofta inom läkemedelsvetenskapen framtagen i USA.

Numera används magnetkamera för att undersöka så gott som samtliga organ i kroppen, men tekniken är särskilt värdefull för att mycket detaljrikt avbilda hjärnan och ryggmärgen.

Sannerligen. Jag har gjort tre MRT-undersökningar, och bilderna blir fantastiska.

Vid sjukdomen multipel skleros (MS) är undersökning med magnetkamera en överlägsen metod för att ställa diagnosen och kontrollera sjukdomsförloppet. Symtomen vid MS beror på att det bildas lokala inflammationshärdar i hjärnan och ryggmärgen. Med magnetkamera kan man se var i nervsystemet inflammationerna finns, hur intensiva de är och även hur de påverkas av olika former av behandling.

Jag ska till läkaren nästa vecka - kanske kommer diagnosen då.