2003-08-14

Dväljas


Ett par omvägar tog mig till tidningen dwell, en amerikansk arkitektur- och inredningstidnig som verkar klart intressant.

I en intervju med Allison Arieff, editor-in-chief, lyckas hon presentera en smärre ideologi bara genom att beskriva tidningen:

Defining modern is tricky - we're constantly trying to broaden the scope of what it means to be modern. It is not a midcentury style or a particular type of furniture or house but something much more culturally and emotionally broad. It goes beyond style to encompass a system of beliefs, a way of looking at and thinking about the world. For me, a modern house is one that is of its own time. It expresses individuality, truth to materials. No turrets, dormers, or arbitrary columns, for example. Being modern is about living in your own time, taking full advantage of all the latest technology, creativity, and innovation available in the creation of your own home. It's about being curious about the world around you.

Och tidningens hemsida presenterar The Fruit Bowl Manifesto:
Here at Dwell, we think of ourselves as Modernists, but we are the nice Modernists. One of the things we like best about Modernism - the nice Modernism - is its flexibility. Rather than being an historical movement from the first half of the 20th century, left over and reheated, we think of Modernism as a frame of mind. To us the M word connotes an honesty and curiosity about methods and materials, a belief that mass production and beauty are not mutually exclusive, and a certain optimism not just about the future, but about the present.

Ofta saknar jag en tydligt formulerad och uttalad värderingsbas hos svenska företag, oavsett typ. Att leta efter något liknande på hemsidan för Sköna hem ("Inspirationskällan"), Hus&Hem ("Sveriges största hus- och inredningstidning"), Gods & Gårdar, eller Residence etc är nästintill lönlöst.

Det närmsta man kommer finns tillsammans med annoninformationen: "Både vacker och praktisk, både trendig och traditionell, både faktaspäckad och fantasifull. Vår styrka ligger i bredden och den sköna mixen." "En tidning för oss som tycker om historia, vackra miljöer, byggnadsvård, trädgård, god mat och ädla drycker. En tidning som inte skriver om vad antikviteterna är värda i pengar utan vad de betyder för ägarna." Men det är inte riktigt det jag vill ha.

Det är synd att vi har en så dålig tradition av att formulera grundläggande värderingar. Så många diskussioner hade blivit enklare om man hade kunnat gå direkt till kärnan, snarare än att ödsla tid på att diskutera kosmetika. Så mycket hade blivit intressantare.