2003-07-14

Förtio slickar



Jag gick på konsert i går för mina eventuella barnbarns skull. Jag hade inte kunnat förlåta mig själv om jag inte sett Rolling Stones när jag hade chansen, och jag hoppas att barnbarnen också hade kommit att ha dömt ut mig.

Målgruppen för läsare av konsertrecensioner är
  1. de som såg konserten och vill jämföra upplevelser (men det är ju roligare att göra i baren),
  2. de som ville se konserten men som missade den (och de kan möjligtvis bli skadeglada),
  3. de som ska se en konsert senare på turnen (men eftersom de förmodligen redan köpt biljetter så...), samt
  4. de som stod på scen.

Jag nöjer mig därför med att säga att Rolling Stones på Parken var den mest imponerande produktion jag någonsin upplevt live, alla kategorier. Att Gimme Shelter just nu kan vara världens bästa låt. Och att kunna presentera en låtlista som innehåller Brown Sugar, You Can't Always Get What You Want, Wild Horses, Street Fighting Man, Honky Tonk Women, Jumpin' Jack Flash, Sympathy For The Devil och Satisfaction utan att vara ett coverband är... tungt.