2003-07-25

Det senaste projektet



Jag tänkte bygga en eka nästa sommar. En flateka. Det är den garvade båtbyggaren John Svensson som har inspirerat mig.

En båt är en farkost som är avsedd att flyta på vattnet, och vars form och ställning medgiva att den lämpar sig för sitt ändamål.


Jag hittade sjätte upplagan av boken "Bygg själv Eder båt" för trettio kronor från 1955 i skick som ny.

Andra båtar är måhända snyggare än kobben, men det verkar lite bökigt att böja träet till bordläggningen (båtens sidor). Antingen anlägger man själv en bas-kista (en låda där träet ångas för att bli mjukt och böjligt), eller så fuktar man sitt virke och lägger det på en brasa tills det är varmt och mjukt. "Passar man på med linolja, undvikes den värsta sotningen."

Nej, jag nöjer mig med en kobb. För, som John skriver, "denna farkost, som har flat botten, kan man bygga utan att behöva värma virket". Och jag tror inte det blir mer än en båt.

Så nu ska jag beställa en ritning. För femtio år sedan fanns två alternativ: direkt från författaren eller från postorderkungen. Idag finns andra privata initiativ.

Annat som är intressant i "Bygg själv Eder båt" är bland annat följande tidsbetraktelse:

Vår tid har ett stort fel bland de många små. Det heter rekord. Högre fart. usning. Allt vad transportmedel heter: bilar, tåg, cyklar, även djur och människor betraktas nästan som mindervärdiga om de ej kunna prestera något slags rekord. Ingen historisk tid har levat så i rekordets tecken, som den närvarande. På alla områden. Men i isynnerhet på hastighetens, på fartens, på rusningens område.


Men det är idag som folk blir utbrända.