2003-06-22

En efterlängtad skolstart


Ur paket förseglade med tidsbegränsande embargo-meddelanden packades den femte delen av Harry Potter upp på disken i den extraöppna boklådan, och jag köpte en i present till min kära sambo. Och en till mig själv också.

Jag har varit förtjust i Potter-böckerna och nöjt mig med att konstatera det utan att analysera varför. Det är en bra berättelse, helt enkelt. Och varför det? Tja, denna korta artikel om The Virtues of J.K. Rowling's Harry Potter i Capitalism Magazine pekar ut en tänkbar anledning:

What crucial need does the Harry Potter series fill? In a culture where fear and cynicism are too often dominant, it provides a reminder that life is good--that it is challenging and full of exciting possibilities. The books are, in short, fuel for a child's maturing mind.


Och bränsle även för en sommarfirare. Nu blir det semesterliv en vecka.