2003-05-02

Debrain the streets


Ord räcker inte till för att beskriva mitt förakt för imbecillerna i Reclaim the Streets/City. Ett "medborgarvittne", som ska bevittna förväntade övergrepp från polisen, uttalar sig hos TT om händelserna i Stockholm. Puckot menar att det är skillnad på reclaimare och reclaimare: vissa vill bara festa och dansa, men andra har "andra syften", oklart vilka.

Det är två helt olika grupper. Man måste skilja på dem, det är väldigt viktigt.


Resonemanget känns igen från andra hänsynslösa projekt, som grafittikramarna. Vissa klottrare vill bara uttrycka sin konstnärliga ådra och försköna tråkiga betongväggar, men andra har andra syften. Man måste skilja på dem, det är väldigt viktigt.

My ass.

Visa mig ett medborgarvittne som vittnar om sabotage och skadegörelse, som ju får betalas av medborgarna, och jag kan tänka mig att lyssna på dem när de beklagar sig över provokativa poliser.

DN rapporterar:
Personalen på restaurangen East vid Stureplan bildade en skyddsmur utanför sin arbetsplats och hindrade den från att bli sönderslagen.


Det hade jag inte trott om tjommarna bakom baren därinne. Nu vet jag var nästa stockholmsgrogg kommer att beställas.