2003-05-12

Antiparlamentariker i kostym?



Min erfarenhet av praktiskt riksdagsarbete är klart begränsat, för att inte säga obefintligt. Jag tycker dock att Anders Björck har sagt en del kloka saker tidigare, och när en person med den gedigna erfarenheten talar om vår kammare är jag beredd att lyssna.

Min bestämda uppfattning är att riksdagen skall avstå från att lägga sig i detaljer.[...]

Låt oss få en riksdag som inser att i begränsningen visar sig mästaren. Som inte lägger sig i detaljer. Som inte voterar på varenda punkt.

Låt oss få en riksdag som tar de stora besluten, som styr samhällsutvecklingen. Som vågar delegera och målstyra.

Låt oss få en riksdag som består av ledamöter som har egna resurser och därigenom kan göra inbrytningar och vinklingar utöver de av partierna prioriterade.


Jag har tidigare lovat att blogga när jag blir riksdagsman. Det gäller fortfarande, och om Riksdagen utvecklas i Björcks riktning ökar chansen för att det kan uppfyllas.

Samtidigt såg jag att en annan av våra valda parlamentariker, ärkepuckot och EU-parlamentarikern Per Gharton ska vara med på avsparken för "Malmö emot EMU".

Jag kan fortfarande inte förstå vilken moralisk kompass den mannen lever efter. Och det, mina vänner, är jag glad för.