2003-03-24

Back in Black


Tillbaka efter ett oplanerat veckolångt uppehåll. Jag beklagar tystnaden; anledningen var tekniska problem, skumma stickningar i fingrarna när jag använder min bärbara dator och slutligen nyhetsberoende. Ska införskaffa ett externt tangentbord och fortsätta sköta mig med uppdateringar varje vardag, för ert och mitt nöje, inspiration och tankeutveckling.

Under tiden har jag hittat till Anders' relativt nya, ilskna och klart läsvärda blog bloggie style (tack till Erik Stattin).

Anders är det roligaste färska tillskottet till de svenska bloggarna, och jag ser fram emot att följa skriveriet framöver.

"Världen hatar USA därför att det är framgångsrikt. Därför att det inte gör som Marx sa, går under, utan istället fortsätter att bli allt mer framgångsrikt. Därför att det inte vill ge upp sin makt till andra som vill ha den men inte förtjänat den. Därför att det har ryggrad att göra det som man själv inte vågar, nämligen att stå upp mot dem som hotar ens existens. Därför att det är starkt och kan försvara sig. Och därför att det står för obsoleta ideal som frihet, heder och individualism."


Missa inte hans fiskning av Göran Perssons mummel om Irak och EMU (Spin Machine 19 mars), eller fiskningen av omvändelsen hos stats- och utrikesminstern(Surt sa räven 18 mars) när deras beundran för Tony Blair till slut fick ge vika för opportunistiska USA-hatande Palme-reflexer.
"Och så de riktiga stora kanonerna, Maud Olofsson: 'USA:s president gör sig skyldig till illdåd.' -- Du förtjänar inte en plats i politiken. Och en av kommunistledarna, vad de nu heter: 'USA:s agerande i FN har bara varit ett spel för gallerierna och USA och Storbritannien har aldrig på allvar velat avrusta Irak på fredlig väg'. -- Det är stupiditeten som pratar. [...]
Det är bra att korten kommer på bordet här. Stand up and be counted. Vem är för frihet och vem är emot."


Välkommen!